Regionálny projekt "AKO NA TO!"
vznikol ako reakcia na chýbajúce pravidelné preventívne aktivity v okrese.
Tvorí ho 8 preventívnych programov, ktorých obsahové zameranie a rozdelenie z hľadiska veku tínedžerov nájdete v súboroch nižšie.
Realizácia preventívneho projektu v roku 2006/2007:
net_preventivne_programy_2006-2007.doc (618 KB) 
Obsahy_PP_v_ZS.doc (80 KB) 
Obsahy_PP_v_SS.doc (95 KB) 
PEER DOBROVOĽNÍCI A ICH PRÍPRAVA
Peer dobrovoľníci sa pripravujú počas semestra (SŠ) alebo školského roka (ZŠ) prostredníctvom nasledujúcich postupov:
1. Systematická odborná príprava - pravidelné stretávania sa na veľkom / malom „peerku“: 1,5 h / týždenne – najmä pre formovanie kognitívnej zložky osobnosti peer dobrovoľníka, pre získanie základnej poznatkovej bázy z hľadiska participácie v niektorom z tematicky zameranom preventívnom programe – napr. pre 3. roč. SŠ (závislosti) – hravou formou si osvojiť poznatky o pojmoch závislosť, spúšťače, štádiá závislosti, poznať účinky niektorých látkových drog, nelátkové závislosti, spôsoby, stupne prevencie a pod..
2. Internetové chaty a emaily - využitie formy e-learning-u, rozvíjať u peer dobrovoľníkov IKT zručnosti, kritické myslenie, využiť možnosti, ktoré internet ponúka – video, chat, diskusie.
3. Pobytové sústredenie – zaradené ako úvodné, priebežné, najčastejšie ako záverečné edukčno-zážitkové troj- a viacdňové pobyty, najmä pre rozvoj emocionálnej a konatívnej zložky osobnosti peer dobrovoľníka, pre prežitie si modelovej situácie (zvládnutie metodiky pre participáciu v peer programe) prostredníctvom imaginatívneho sveta korešpondujúceho s ich predchádzajúcou prípravou v bodoch 1,2.
4. Supervízne stretnutia počas a po participácii v peer programoch (pracovne nazývané – „peerka po PP“ – určené na efektívne prežitie negatívnych pocitov z participácie v PP a pre uvedomenie si prínosu pre ich osobnosť, sebaprijatie, metodický prínos.
V nasledujúcej časti by sme sa bližšie venovali práve bodu 3, ktorý po našich skúsenostiach lektorov vnímame ako najviac formujúci a prínosný pre peer dobrovoľníkov, vychádzame pri tom i z výpovedí dobrovoľníkov na supervíznych stretnutiach:
Edukačno-zážitkové pobytové sústredenia
Dôvody pre zaradenie pobytových sústredení do obsahu prípravy peer dobrovoľníkov:
- dovŕšiť prípravu dobrovoľníkov pre participáciu v PP (osvojiť si zručnosti pre metodické a organizačné zvládnutie priebehu PP na školách),
- predovšetkým „stmeliť“ kolektívy peer dobrovoľníkov stretávajúcich sa vo viacerých typoch zariadení a navzájom sa tak obohacovať,
- hlavným zamýšľaným cieľom však bolo prežiť a zažiť imaginatívny svet korešpondujúci s tým, čo peer dobrovoľníci chcú ďalej predávať ostatným rovesníkom.
Financovanie pobytových sústredení
Finančné prostriedky pre pokrytie sústredení boli z veľkej časti hradené z grantu Protidodrogového fondu – ubytovanie, strava.
Časť finančných prostriedkov sme získali od podnikateľov v regióne a obci – športové potreby, sladké odmeny, prenajatie priestorov CVČ a pod..
Dobrovoľníci sa podieľali na financovaní len z malej časti – cestovné. Bolo to i naším zámerom, pobytové sústredenie tak vnímali ako odmenu – výlet, ktorý nemusí byť hradený zo strany rodičov.
Dĺžka trvania pobytových sústredení
Čas venovaný „pobytovkám“ – ako ich nazývajú peer dobrovoľníci, závisel od viacerých faktorov – veku dobrovoľníkov, témy, obtiažnosti pre zvládnutie vedenia PP, záujmu dobrovoľníkov. Väčšina z nich sa realizovala v čase jesenných, jarných prázdnin, alebo tzv. „predĺžených víkendov“ – štátnych sviatkov, teda v ich voľnom čase. Hlavným aspektom pre ich absolvovanie boli najmä dobrovoľnosť, dobročinnosť, ochota, záujem, zvedavosť. Počas jedného školského roku sme s jednou skupinou organizovali zväčša 2 pobytové sústredenia.
Výber účastníkov
Ako sme už vyššie spomenuli, počet účastníkov sme museli vopred predikovať a stanoviť v projekte pre získanie grantu. Tento počet sme určovali podľa aktuálneho stavu účastníkov na pravidelných stretnutiach „peerkách“ a na základe poznatkov o efektívnej práci so skupinou pre zachovanie správnej skupinovej dynamiky. Ich počet bol zväčša približne 24 dobrovoľníkov / 3 lektori. Ak bol reálny stav dobrovoľníkov v čase prípravy vyšší, prednosť mal ten dobrovoľník, ktorý navštevoval stretnutia častejšie a dlhšie, čo bol prijateľný argument pre členov „peerka“. Zároveň niektorí len začínajúci členovia (skupina pôsobí ako otvorená počas roka) mali pocit, že na záverečné sústredenie nie sú ešte dostatočne pripravení a prenechali priestor iným. Pri výbere členov na stretnutia a pobytové sústredenia sme neuplatňovali žiadne testy ani iné techniky pre zisťovanie predpokladov, či pripravenosti peer dobrovoľníkov, nakoľko to bolo v rozpore s princípmi dobrovoľníctva a poslaním peer dobrovoľníkov.
Príprava pobytových sústredení
Príprava niekoľkodňového zážitkového sústredenia vyžadovala prípravu najmä po stránkach:
- vyššia kooperácia lektorov skupín (skupiny sa spájali),
- vhodný výber témy pobytového sústredenia,
- vypracovanie metodických sprievodcov („kuchárska kniha“ pre peer dobrovoľníka – s obsahom PP a metodickým postupom jednotlivých preventívnych aktivít so sprievodným metodickým textom),
- organizačné otázky (súhlas rodiča, objednanie ubytovania, stravy v rekreačnom zariadení, spôsob uchovávania dát – kamera, fotografie, nákup potrebných pomôcok...),
- príprava skupiny (vhodné inštrukcie, výber členov, zadanie potrebných úloh – priniesť si niečo na sústredenie, zistiť údaje „o niečom“ k téme...).
Tematické zameranie pobytových sústredení:
Peer dobrovoľníkom nikdy vopred nebola známa téma – názov programu sústredenia, aby sme dodržali zásady imaginatívnej hry a využili prvok prekvapenia.
Vyberáme niektoré z nich (tabuľka 2):
Tabuľka 2: Tematicky orientované pobytové sústredenia
Školský rok
|
Príprava pre PP
|
Peer dobrovoľníci
|
Názov / zameranie pobyt. sústredenia
|
December 2004
|
7. roč. ZŠ (závislosti) – priebežné sústr.
|
9. roč. ZŠ
|
Maják pomoci
|
Jún 2005
|
8. roč. ZŠ (enviro)
- záverečné. sústr.
|
1. – 3. r SPŠ a gymnázia
|
Pralesáci
|
September 2005
|
1. roč. SŠ (násilie) – úvodné sústr.
|
1. – 2. r SŠ
|
Väzenie
|
December 2005
|
2. roč. SŠ – priebežné (neparticipovali v PP)
|
SŠ
|
Loveland
- neohippies
|
Apríl 2006
|
3. roč. SŠ (závislosti)
|
2. – 4. r. SŠ
|
Liečebňa, resoc., svojpomoc
|
November 2006
|
4. roč. SŠ (profesijná orientácia)
|
3. – 4. r SŠ
|
Vysokoškoláci
|
November 2006
|
8. roč. ZŠ (enviro)
|
8. r ZŠ
|
Nezvestní
|
Fotodokumentácia a bulletiny z pobytových akcií:


Vysokoškoláci: bližšie v oddelení veľké peerko
Nezvestní: bližšie v oddelení malé peerko